Starostovské
veto, alebo právo pozastaviť výkon uznesenia obecného zastupiteľstva patrí do
jeho výhradných práv. Pochopiteľne, môže ho využiť len vtedy, ak splní zákonom
stanovené podmienky. A tu začínajú potenciálne problémy.
Zákon
garantuje vágny pojem
Zákon o
obecnom zriadení garantuje starostovi sistačné právo. Stačí na to jeho
domnienka, že uznesenie zastupiteľstva je pre obec zjavne nevýhodné, prípadne
odporuje zákonu. Nakoľko zákon pojednáva o domnienke, stačí mať falošný pocit,
alebo nájsť pseudoargument, ktorý sám osebe poslúži iba na to, aby
zastupiteľstvo muselo opätovne schváliť svoje uznesenie trojpätinovou –
ústavnou väčšinou všetkých poslancov. Dosť silné kladivo, ktoré stačí použiť v
prípade ľubovôle alebo trucu. Dokonca, ak v obci pôsobí obecná rada, tak jej
povinnosťou je síce prerokovanie sporného uznesenia, no jej závermi nie je
starosta vôbec viazaný. Teda záver tohto iniciatívneho, výkonného a kontrolného
orgánu je úplne irelevantný. Napriek tomu je súčasťou legislatívnej procedúry, ktorú
treba dodržiavať... Akoby záver rokovania obecnej rady bol len formálnym
splnením jedného z povinných krokov.
Zákony netreba
iba čítať. Treba im predovšetkým rozumieť v kontexte iných právnych noriem, v
historických aj ostatných širších súvislostiach. To platí o kvalite argumentov,
ktorými sa dôvodí využitie veta. Pod takýto „dôvodový“ materiál sa občas
podpíše zamestnanec úradu, inokedy externý právnik, no stále je predpoklad, že
obsah textu bude presne taký, ako je zadanie. Za zváženie by preto stála povinná
účasť prokurátora na prerokovaní tohto bodu programu, prípadne aj jeho právny
názor.
Richtárske
veto a výhradná pôsobnosť obecného zastupiteľstva
Obecné
zastupiteľstvo ako kolektívny orgán, ktorý rozhoduje v zbore, disponuje širokou
paletou kompetencií, medzi ktoré patrí aj tzv. vyhradená pôsobnosť.
Čo za
predpokladu, ak sa starosta rozhodne vetovať uznesenie patriace do vyhradenej
pôsobnosti zastupiteľstva? Pripomínam také, ktoré evidentne neodporuje zákonom
a pre obec nie je zjavne nevýhodné. Aj to sa stáva. Starosta na to má zákonom
chránené právo, ktoré ho splnomocňuje obmedziť právomoci zastupiteľstva. Hoci
je evidentné, že túto právomoc zastupiteľstvo nemôže za žiadnych okolností
presunúť na žiaden iný orgán.
Len nedávno sa
v samospráve riešilo prelomenie primátorského veta vo vzťahu k personálnym
zmenám v mestských firmách. Hoci zákon o obecnom zriadení, konkrétne jeho § 11
pojednáva o výhradnej pôsobnosti mestského zastupiteľstva, čomu je venovaný
celý štvrtý odstavec, kde sa okrem iného uvádza: „Obecné zastupiteľstvo
rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu v písmene l vyhradené:
zriaďovať, zrušovať a kontrolovať rozpočtové a príspevkové organizácie obce a
na návrh starostu vymenúvať a odvolávať ich vedúcich (riaditeľov), zakladať a
zrušovať obchodné spoločnosti a iné právnické osoby a schvaľovať zástupcov obce
do ich štatutárnych a kontrolných orgánov, ako aj schvaľovať majetkovú účasť
obce v právnickej osobe.“
Na rad
prichádzajú politické hry a kalkulácie s každým hlasom. Rozhodovanie o
„všestrannom rozvoji“ obce a jej obyvateľov nemôže byť o hlasovaní „za“ a
„proti“. Táto línia garantuje politikárčenie, ale nie rozvoj ani perspektívy.
Bez ohľadu na to, či ide o mestské podniky, alebo o ktorúkoľvek inú oblasť.
Prehlasovaná nezákonnosť,
schválená nevýhodnosť?
Hlasovanie
obecného zastupiteľstva o rovnakom uznesení, o rovnakej veci, ale s podmienkou
nie nadpolovičnej väčšiny prítomných, ale trojpätinovej väčšiny všetkých
poslancov nemôžeme vnímať ako súboj o pravdu. Teda boj medzi starostom a
poslancami, kto je silnejší, kto má pravdu, alebo kto vie rozohrávať malé
politické hry. Dokonca si nedovolím ani tvrdiť, že prelomenie veta je dobré iba
preto, aby sa zodpovednosť presunula na kolektívny orgán bez osobnej
zodpovednosti, aby prehlasovala údajnú nezákonnosť a schválila domnelú
nevýhodnosť.
Ani starosta,
ani poslanci a už vôbec nie zastupiteľstvo či hlavný kontrolór nie sú orgány
činné v trestnom konaní. Orgány obce, ani jej ostatní predstavitelia nemôžu
suplovať prokuratúru ani súdy. Reči o zjavnej nevýhodnosti, a to z ktorejkoľvek
strany, sú v skutočnosti len pocitmi, ktoré môže potvrdiť a vyvrátiť jedine
kompetentná inštitúcia. Mandát zástupcu ľudu je v týchto veciach stále nič
oproti taláru. Preto je namieste otázka ďalšieho preskúmania podozrenia a to aj
za predpokladu prelomenia veta a potvrdenia pôvodného uznesenia obecným
zastupiteľstvom. Až vtedy by sa zrejme brali vážne slová, ktorým by finálny
verdikt dal skutočnú vážnosť a ich autorom povestného žolíka, prípadne čierneho
Petra. V opačnom prípade sa veto bude s chýbajúcou zodpovednosťou využívať
stále viac a pravdepodobne v stále menej dôvodných prípadoch.
Zákon musí v
zastupiteľskej demokracii umožňovať obštrukciu ako spôsob prirodzeného súboja
politických síl. Nesmie však byť legislatívnou barlou pre politické intrigy. V
žiadnom prípade nespochybňujem demokratický princíp bŕzd a rovnováh, ktorý má
svoje opodstatnenie aj v samospráve, napokon i v tejto forme. Som si vedomý
toho, že štatutár má na rozdiel od zastupiteľstva ako kolektívneho orgánu inú
mieru zodpovednosti. Hlavne individuálnu zodpovednosť. Prax poukazuje na
konkrétne nedostatky, ktoré sa robia v duchu zákona, ktorý pripúšťa ľubovôľu a
povrchnosť zaraďuje pred merateľné argumenty a fakty. Skúsme viesť diskusiu o
vylepšení zákonov a neznižujme význam tohto problému iba preto, lebo neexistuje
štatistika využívania veta či kvality argumentov, ktorými sa po ňom siaha.
autor Michal
KALIŇÁK, politológ
Takže na záver: To čo je zjavne nevýhodné pre obec je len na úvahe starostu, ktorý bude zjavne vetovať to, čo by šlo (aj keď s rozumom) proti nemu. Veď takých prípadov máme v našej obci neúrekom. Napr. prístup na portál www.isamospráva.sk alebo zrušenie zmluvy s AK Jurika & Keltoš, vstup do ZMOS-u, elektronická úradná tabuľa atď...fakt zjavne nevýhodné veci pre obec resp. idúce proti zákonu. A potom je tu bojkot akejkoľvek petície, čo tu bola...
Ale máme tu dôležité fitprvky, ktoré nám treba ako soľ na chlieb s masťou. Starosta hovorí o šetrení každého Eura. Kde bola rozpočtovaná funkcia pracovníka na investičnom odd. Mne idú vyčítať, že som si dal urobiť kontrolnú ponuku na fitprvky (aj keď vyššiu, ako je zazmluvnená), ale oproti starostovej nie vyššiu o čiastku, ktorá je v zápisnici...tu sa páni z Jurikovho košiara sekli...oni vytvorili tento odsek v zápisnici, nie zapisovateľka...Podstata o tejto ponuke je napísaná inde na tomto blogu.
Ak sú peniaze navyše v rozpočte, treba ich aktuálne využiť inde a nie na fitprvky...
Apropó: Mne idú vyčítať túto kalkuláciu/cenovú ponuku (peniaze som ale ja z rozpočtu neminul ani cent), ale PMP dostala od obce v 4/2013 pokutu link tu -> pokuta pre PMP. Kto zaplatil túto pokutu? Obec alebo starosta z vlastného, ako zodpovedný. Nie. Obec dala peniaze PMP, PMP ich zaplatila obci, výsledok je veľká NULA. Bola spoločníkom spoločnosti PMP (obcou) zosobnená táto pokuta zodpovednému konateľovi/konateľom? Nebola malá, len 3.000,-€. Išlo len o divadlo. Záver si spravte sami.
Tí, ktorí sem píšu (nezverejnené) vulgarizmy a hrubé urážky, ukazujú, aká je úroveň ich prejavu. Mňa teší, že na tento blog chodia, aj ho čítajú. Asi sa chcú niečo nové dozvedieť. To, že im to nie je po srsti, a reagujú na príspevok vulgarizmami a hrubým urážaním, už len hovorí o ich vyspelosti prijať tieto informácie a argumenty. Ak im tento blog nevyhovuje, nech ho nečítajú. To je moja rada. Aspoň si ušetria nadávky na niečo iné.
OdpovedaťOdstrániť